lieke1

7-jarige Lieke vecht voor haar leven,

vecht u mee?

Lieke is een heel sociaal, lief en rustig meisje wat intens kan genieten van hele kleine dingen. Deze zesjarige kanjer is de dochter van Patrick en Nelleke Ploeg en de oudste zus van Naniek (5), Liam en Florien (3).

Na de zomervakantie in 2010 begint Lieke met veel plezier in groep 3a van PWA de Burgt, maar al snel krijgt Lieke last van ondraaglijke pijn in haar rug. Het ziekenhuis in Ede stuurt Lieke na een scan door naar het WKZ in Utrecht, daar vinden ze een tumor op haar bijnier.

Nog meer slecht nieuws volgt. De tumor blijkt een Neuroblastoom te zijn. Neuroblastoom is een heel agressieve vorm van kinderkanker die gemiddeld slechts 25 kindjes per jaar in Nederland treft en waarvan de overlevingskansen gering zijn. Liekes tumor blijkt ook nog uitzaaiingen te hebben, waardoor ze meteen in stadium 4 terecht komt.

De tumor wordt operatief verwijderd, maar om te uitzaaiingen tegen te gaan, moet Lieke een enorm zwaar traject in. Zeven hele zware chemokuren met aansluitend een stamceltransplantatie. gelijk daarna volgen in maart nog 24 bestralingen.

Moedig doorstaat de dappere Lieke de zware kuren, de beenmergpuncties, het haarverlies, de sondevoeding, het steeds weer onverwacht moeten worden opgenomen en alles wat er maar op haar afkomt. De uitslagen zien er gelukkig steeds goed uit, oncologen zijn tevreden en stellen alles in het werk om de Neuroblastoom te overwinnen.

In het Childrens Hospital in Philadelphia zijn de laatste jaren enorme vooruitgangen geboekt met een vervolgtraject na de chemokuren. De behandelend oncoloog heeft Lieke nu aangemeld voor deze behandeling van een half jaar die waarschijnlijk in mei 2011 van start zal gaan. De behandeling wordt vergoed, maar de reis- en verblijfskosten van het gezin niet. Na toch al veel extra uitgaven en minder inkomsten is het voor de familie niet haalbaar om deze kosten te financieren.

Na maanden hulpeloos te hebben toegekeken hoe Lieke vecht voor haar leven, is het nu onze beurt om in actie te komen. Helpt u de Stichting Lieve Lieke te helpen om Liekes strijd tegen Neuroblastoom te winnen?

item4a1a1
Archief Archief In Amerika In Amerika Contact Wie is Lieke? De Stichting Medische informatie Sponsors item4a1a