vakantiezeeland2010112

Maandag 3 oktober

Vandaag is Lieke’s eerste chemokuur in Nederland weer gestart. We hebben de laatste week gemerkt dat mensen ontzettend met ons meeleven, maar dat het voor velen nog niet helemaal duidelijk is hoe het er nu met Lieke voorstaat. Daarom nogmaals een uitleg van hoe de zaken er nu voor staan.

Afgelopen week hebben we vanuit Amerika bericht gekregen dat Lieke ondanks dat ze nu schoon is, toch echt recidief is. De neuroblastoom is dus na de zwaarst mogelijke chemokuren in Nederland tijdens de vervolgkuur in Amerika teruggekeerd. Wanneer neuroblastoom na het hele traject wat we in Nederland afgelegd hebben terugkeert, noem je dat recidief. Voor recidief neuroblastoom is momenteel geen genezend medicijn.

Hoe kan het dan toch dat Lieke nu schoon is? De twee chemokuren die ze in Amerika gehad heeft, hebben hun werk heel erg goed gedaan en hebben ervoor gezorgd dat de plekken in Lieke’s ruggenwervel verdwenen zijn, dat wil echter niet zeggen dat de neuroblastoom daarmee uit Lieke’s lijf verdwenen is. Wanneer een kind recicief neuroblastoom heeft, zal dit steeds weer (op een zelfde of andere plek) terugkeren. Dat is ook precies de reden dat Lieke nu weer verder gaat met chemokuren, wanneer er nu niets gebeurd, zal de neuroblastoom heel snel weer terugkeren. Door deze chemokuren hopen we de terugkeer van neuroblastoom zo lang mogelijk uit te stellen. Onze hoop is nu gevestigd op het vele onderzoek wat de laatste jaren volop plaatsvindt. Wanneer er op korte termijn geen genezend medicijn ontdekt wordt, weten we dat we ergens de neuroblastoom niet meer voor zullen zijn en deze Lieke inhaalt.

Lieke krijgt deze week vijf dagen chemo tijdens een dagbehandeling in het AMC. Daarna is ze twee volle weken ‘vrij’ waarna weer een vijfdaagse chemo volgt na deze kuur staat weer een MIBGscan gepland die moet uitwijzen of de chemo zijn werk heeft gedaan.

Dan nu een verslagje van de eerste dag chemo.
De eerst chemo na terugkeer in Nederland, erg dubbel en verdrietig maar mooi dat het nog mogelijk is! Vandaag hebben we weer een dag AMC gehad, helaas ging het mis met het bestellen van de chemo voor Lieke. Haar chemo was niet binnen gekomen maar daar ging de verpleging meteen achter aan, tja dat werd wachten, we waren er om half elf en gelukkig kwam het medicijn al om half twee boven op F8 noord. Grrrrr dat was echt weer ff doorbijten maar ja, Lieke heeft lekker schoolwerk met juf Litha gedaan, daarna met een ander patientje gekleurd. Dus de tijd ging wel snel voor Lieke. om kwart voor 4 gingen we weer op weg naar huis, "heerlijk file rijden". Gelukkig kon Lieke toch nog even naar Vera die al zat te wachten, en bij elke auto nerveuzer werd en vroeg "is dat Lieke"! Morgen mogen we starten om half twaalf met de chemo (die nu op de afdeling is) dus hopen we maar dat we lekker vlot klaar zijn en Lieke vroeg thuis is!