SBS6016a SBS6019 SBS6018

Waarom de Stichting Lieve Lieke ?

De Stichting Lieve Lieke heeft zich ten doel gesteld om financiŽle middelen te genereren om de kosten te betalen die voorkomen uit de behandeling van Lieke Ploeg in Philadelphia (Amerika). Daarbij valt te denken aan reiskosten en verblijfskosten van Lieke, haar ouders, zusjes en broertje. Het geld willen we bijeenbrengen door het organiseren van diverse activiteiten, werven van sponsors en donateurs.

Mocht de reis onverhoopt niet door gaan of blijft er geld over dan komt dat geld ten goede aan een aan kinderkanker gerelateerd doel of stichting.

Liekes verhaal tot de oprichting van Stichting Lieve Lieke

In augustus 2010 gaat onze prachtige dochter van zes vol trots van start in groep 3. Samen met haar hartsvriendin Vera genieten ze met volle teugen van al die spannende nieuwe dingen op school. Hand in hand lopen ze elke dag gezellig samen van en naar school. Helaas komt er na een paar weken abrupt een einde aan het zo heerlijke begin van het nieuwe schooljaar.

Lieke krijgt ineens vreselijke pijn in haar rug, zo erg dat ze soms nauwelijks de trap op of af kan. Lieke wordt uiteindelijk doorgestuurd naar de kinderarts in Ede en krijgt maandag 20 september een scan. Dinsdag 21 september krijgen we de uitslag te horen, er is iets te zien in haar ruggenmerg en we moeten donderdag 23 september worden opgenomen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Die dag volgt een donderslag bij heldere hemel.

Lieke blijkt kanker te hebben, maar we weten nog niet wat voor vorm. Vrijdag volgt een beenmergpunctie. Een half uur na de punctie zitten we al met Lieke in een taxi op weg naar het AMC in Amsterdam. Een verschrikkelijke week van onderzoeken volgt. De pijn in Liekes rug neemt ondertussen alleen maar toe en ondanks een maximale hoeveelheid morfine gilt ze het nu en dan nog uit van de pijn.

Lieke blijkt een tumor op haar bijnier te hebben. Deze tumor is een Neuroblastoom met uitzaaiing wat betekent dat Lieke meteen in stadium 4 zit. Vrijdag 1 oktober wordt de tumor succesvol verwijderd, maar onze opluchting en vreugde wordt door de artsen al snel teniet gedaan.

We zijn er nog lang niet, er is nog een hele zware weg af te leggen en de overlevingskansen van een kind met deze ziekte zijn gering. Hoewel Lieke net een flinke operatie achter de rug heeft, krijgt ze zaterdags meteen de eerste van zeven hele zware chemokuren. Steeds een weeklang chemo en dan twee weken rust is het schema. Van die twee weken rust blijkt in de praktijk heel weinig terecht te komen.

Na de chemo zakken Liekes bloedwaarden tot een dieptepunt waardoor haar weerstand enorm laag is en ze dus vreselijk vatbaar is. Bovendien volgen na de chemokuren steeds de nodige onderzoeken, scans en beenmergpuncties ook moet Lieke na elke chemokuur wel weer een dag terug naar het ziekenhuis voor een bloedtransfusies vanwege een veel te laag Hb.

Steeds weer lopen dingen anders dan we willen en hopen, maar het belangrijkste is dat de resultaten steeds positief zijn. Al na de eerste chemokuur neemt de rugpijn in een sneltreinvaart af. Uit urineonderzoek, een scan en beenmergpunctie blijkt dat de kuren goed aanslaan. De oncologen zijn dan ook heel tevreden over Lieke.

Sinterklaas en ook kerst brengen we door in het ziekenhuis en ondanks alles proberen we er ook voor de andere kinderen toch een feestje van te maken. We hebben geen keus en moeten door. Na de kerstdagen volgt een gesprek met de behandeld artsen. Lieke zit nu in de vijfde kuur en we kunnen gaan aftellen.

Graag wil Lieke, maar ook wij weten wat er staat te wachten na de zevende kuur. We worden compleet verrast wanneer de oncoloog vertelt over een vervolgtraject in Amerika.

Speciaal voor kinderen die in een vergelijkbare situatie als Lieke zitten is er in het Childrens Hospital in Philadephia een behandeling van zes maanden. Er zijn goede resultaten geboekt met deze behandeling en Liekes overlevingskansen zullen flink toenemen wanneer ze deze behandeling ook nog zal ondergaan. Dit moeten we even laten bezinken na Oud en Nieuw volgt een nieuw gesprek en krijgen we meer antwoorden op onze vragen.

De behandeling bestaat uit opnieuw zes zware kuren die bij elkaar zes maanden in beslag gaan nemen. Hoe gaan we dit praktisch doen, we hebben immers nog drie kleinere kinderen, hoe moeten we dit gaan doen met huis, werk en financieel? Tal van vragen komen op. Maar ook antwoorden.

We gaan er voor, het zal niet makkelijk zijn, maar we hebben toch geen keus. We kunnen Lieke deze kans niet ontnemen.

Familie en vrienden staan volledig achter deze beslissing en zullen met ons de strijd tegen Neuroblastoom aangaan. 20 januari is de Stichting Lieve Lieke een feit.

De stichting in actie- Foto's

Om de gewijzigde statuten te
Klik hier
item4a1a1